Het meisje in het ijs Robert Bryndza

Gepubliceerd op 9 oktober 2022 om 13:34

Recensie eerder verschenen op Blikopzeewolde.nl
Als het lichaam van een jonge vrouw wordt gevonden in een park in Zuid-Londen, wordt inspecteur Erika Foster ingeschakeld om het moordonderzoek te leiden. Het slachtoffer, de mooie, jonge en rijke Andrea Douglas-Brown, leek het perfecte leven te leiden. Haar vader is een belangrijk en invloedrijk man, haar verloofde een gerespecteerd zakenman. Toch lijken er duistere geheimen te zijn. Werden die het meisje fataal?
Als Erika dichter bij de waarheid komt, verschuift de aandacht van de moordenaar naar Erika zelf, wier laatste zaak verkeerd afliep. Zo verkeerd zelfs dat haar eigen man om het leven kwam. Terwijl haar politiecarrière aan een zijden draadje hangt, moet Erika haar eigen angsten overwinnen om een wrede moordenaar te slim af te zijn – voordat het te laat is.

Dit boek is het eerste deel uit de Erika Foster serie. Ik had nog niet eerder van Bryndza gehoord, maar na het lezen van de achterflap werd ik erg enthousiast. Uiteindelijk heb ik erg genoten van het lezen van dit boek.
Vooral hoofdpersoon Erika Foster is erg leuk. Ze heeft een goed uitgewerkt karakter, één die mij erg aanspreekt. Ze is een fel type met veel doorzettingsvermogen. Als ze iets in haar hoofd haalt gaat ze ervoor. Daarbij heeft ze een sterk moreel kompas. Ze wil een gelijke behandeling voor iedereen (met name bij het politieonderzoek), ongeacht status. Ook heeft ze een goed uitgewerkte achtergrond. Stap voor stap komen we meer over haar te weten.
Verder komen maatschappelijke thema's veel voor. Zoals eerder benoemd de ongelijke behandeling tussen verschillende klassen, en dan met name de invloed van mensen met geld. Ze hebben een bevoorrechte positie en veel macht. Met hun geld kunnen ze zo'n beetje alles beïnvloeden, ook een politieonderzoek.
Daarbij vind ik het mooi dat thema's als racisme en homoseksualiteit in het boek voorkomen, zonder dat ze te veel op de voorgrond zitten. Dat maakt homoseksualiteit minder een 'issue', wordt het normaler. Het zorgt zo nu en dan ook voor komische situaties, bijvoorbeeld het fragment waarbij een buurvrouw de zwarte agent vergelijkt met de televisie serie Luther en zegt 'als hij het kan, kan jij het ook.'
Ook de droge humor van de personages is heerlijk. Zo nu en dan een opmerking waardoor je gewoon móét glimlachen.
Daarbij vind ik het mooi om te lezen hoe de kameraadschappen ontstaan. Het is leuk om te lezen over nieuwe vriendschappen en de personages stap voor stap te leren kennen.
Maar bovenal is het eigenlijk gewoon een super spannende thriller. Af en toe wordt er vanuit het perspectief van de dader geschreven, wat het extra spannend maakt. Ook is er zo nu en dan een plotwending, waardoor je de situatie weer heel anders gaat bekijken. Mooi geschreven!

Erg genoten van dit spannende boek. Ik geef dit boek 4 sterren.