IJsprinses Camilla Läckberg

Gepubliceerd op 15 juli 2023 om 13:08

IJsprinses speelt zich af in het winterse Fjällbacka aan de Zweedse westkust, waar achter de ogenschijnlijk fraaie kanten van een kleine gemeenschap een aantal moorden schuilgaan. Läckberg schildert een portret van een gesloten samenleving waarin iedereen alles van elkaar weet en waar uiterlijke schijn van groot belang is. En dat kan onder bepaalde omstandigheden fataal zijn. Als Alexandra met doorgesneden polsen in een badkuip wordt aangetroffen, lijkt het op zelfmoord. Maar als er sporen van slaapmiddelen in haar bloed worden gevonden gaan Patrik Hedström en Erica Falck op onderzoek uit.

Dit is mijn eerste kennismaking met Läckberg. Ik kan niet zeggen dat ik teleurgesteld ben. Wat een goed boek!
IJsprinses is het eerste deel van de Fjälbacka serie, waarin Patrik Hedström en Erica Falck de hoofdrol spelen. Tot nu toe zijn er twaalf delen verschenen.
IJsprinses is vooral een interessant boek door de personages. De personages zijn alledaagse, herkenbare figuren. Erica heeft moeite met het schrijven van haar boek, Patrik is net gescheiden en worstelt met zijn kinderwens en Erica's zus zit in een moeilijke situatie met haar man. De psychologie van de personages, nog los van de moorden, maakt dit een interessant boek. Ik had totaal geen moeite met het voorstellen van de personages, of om mij in te leven in hun situatie. Dit heeft ook te maken met het feit dat er niet geromantiseerd wordt. Erica en Patrik hebben elk hun onzekerheden en de relatie wordt niet mooier gemaakt dan het is. Het boek is daardoor ook erg realistisch. Al met al zijn het stuk voor stuk personages waar je van gaat houden.
Een nadeel van het boek is dat het maar zes hoofdstukken heeft. De hoofdstukken zijn dus erg lang. Meer hoofdstukken zorgt bij mij voor meer structuur en vind ik prettiger lezen. Daarentegen is de schrijfstijl erg fijn, waardoor het boek toch makkelijk en snel leest.
IJsprinses is een spannend boek. Tot het einde is het niet geheel duidelijk hoe alles in elkaar steekt. Als lezer blijf je bezig met het oplossen van de puzzel en probeer je te bedenken wie er achter de moord zit en wat het motief is. Ook als je het boek al hebt weggelegd blijf je ermee bezig. Het plot is uiteindelijk erg verrassend (ik zat met mijn theorieën uiteraard helemaal fout :)), maar het is toch ook logisch.
Het boek heeft een redelijk gesloten en bevredigend einde.

Al met al dus erg positief over dit boek. Ik ben erg benieuwd naar de rest van de serie. Ik geef het vier sterren.

Tip: De Fjälbacka serie is in twaalf films verfilmd. De originele Zweedse titel is Fjälbackamorden, de Engelse titel is Fjälbacka murders.