Waanzin Wulf Dorn

Gepubliceerd op 13 januari 2024 om 11:03

Sinds psychiater Jan Forstner een groot schandaal in de Boskliniek aan het licht heeft gebracht, wordt hij tegen zijn zin als lokale beroemdheid behandeld door de inwoners van zijn woonplaats Fahlenberg. Dat is dan ook de reden waarom Jan in eerste instantie niet zoveel aandacht besteedt aan de bos rode rozen die hij opgestuurd krijgt van een anonieme vrouwelijke fan. Hij heeft wel meer aan zijn hoofd, zoals het vreemde telefoontje van journalist Volker Nowak, die hem diezelfde avond nog wil spreken over een urgente kwestie.
Als Volker nog voor hun afspraak bruut wordt vermoord – en zijn fan wel heel opdringerig begint te worden – realiseert Jan zich dat hij verwikkeld is geraakt in een ziek spelletje van een waanzinnige vrouw. Maar wie is zij? Jans zoektocht naar de identiteit van de moordenares verandert al snel in een nachtmerrie van paranoia, manipulatie en wreedheid waaruit geen ontsnapping mogelijk lijkt te zijn.

Voordat ik in Waanzin begon had ik al veel gehoord over Wulf Dorn, waardoor ik hoge verwachtingen had. Dit boek maakt die verwachtingen helemaal waar.
Het verhaal begint met een flashforward van Jan in het ziekenhuis, waar een vrouw is overleden. Dat zorgt ervoor dat je meteen op het puntje van je stoel zit. Hoe is Jan daar gekomen? Wat is er precies gebeurd? De spanning in het begin van het boek wordt vervolgens door het hele verhaal heen vastgehouden. Jan ontvangt bloemen van een onbekende vrouw. Al snel blijkt dat deze vrouw geestelijk niet in orde is en een obsessie heeft ontwikkeld voor Jan. Wie is deze vrouw en wat wil ze? Hoe ver zal ze gaan om te krijgen wat ze wil? Samen met Jan kun je speculeren over wie deze vrouw is en waartoe zij in de toekomst nog in staat is.
Het verhaal zit daarnaast vol plotwendingen waardoor je constant verder wil lezen. Dorn weet de ene verrassing na de andere voor je voeten te gooien. Ook het einde was totaal onverwacht.

Het verhaal zelf is ook erg boeiend. Dorn heeft het thema stalking op een originele manier uitgewerkt. Ten eerste is de stalker een vrouw en het degene die gestalked wordt een man. Dat is al anders dan in andere boeken. Daarnaast is de stalker een interessant personage. Het is niet alleen iemand met een obsessie voor een ander, maar ook iemand die lijdt aan waanvoorstellingen. In het hoofd van de stalker is Jan een heel andere persoon geworden. Het is kortom niet alleen een jaloerse vrouw maar vooral een vrouw die geestelijk niet in orde is.
Bekende elementen van stalking worden daarbij mooi naar voren gebracht. De vrouw is geobsedeerd door Jan maar langzaamaan neemt de vrouw steeds meer bezit van de gedachten van Jan. Jan gaat allerlei mensen in zijn omgeving wantrouwen. Hij verdenkt zijn collega’s en zelfs vreemden op straat. Zijn dagelijks leven wordt steeds meer in beslag genomen door het achterhalen van de identiteit van de onbekende vrouw.

Waanzin is kortom een enorm spannend boek dat het thema stalking op een originele manier uitwerkt. Ik geef dit boek vier sterren.