Cody Bernice Berkleef

Gepubliceerd op 14 december 2023 om 13:12

Jelka schrikt zich dood als het bedje waar haar zoontje Cody hoort te liggen leeg is. Ze raakt vervolgens helemaal in paniek als ze van de politie hoort dat haar partner Oscar zich op die bloed­hete dag op het bureau gemeld heeft met in de Maxi-Cosi hun zoontje Cody. Over de toedracht mogen ze haar niks vertellen. Jelka probeert te bevatten wat er gebeurt en probeert terwijl Oscar wordt vastgehouden op het bureau antwoorden te vinden. Maar hoe langer het duurt, hoe meer vragen ze heeft. Kan ze haar man nog vertrouwen? Of wil iemand anders hen iets aandoen? En waarom?

Meteen in de eerste pagina's van dit boek kom je als lezer terecht op de begrafenis van Cody. Dit plotselinge begin staat symbool voor de rest van het verhaal: langzaam wordt je meegevoerd door de gebeurtenissen terwijl tussendoor allerlei flashbacks naar het verleden zijn. Er wordt een sfeer van spanning opgeroepen waarbij steeds allerlei nieuwe informatie naar voren komt. Vanaf bladzijde één zat ik al vol vragen: wat is er gebeurd? Wie is te vertrouwen? Wie spreekt de waarheid? Hoe staan de gebeurtenissen uit het verleden in relatie tot de gebeurtenissen nu? De vragen bleven door het hele verhaal, hoewel de vragen steeds wisselden, net als de antwoorden die ik er zelf op verzon. Dit alles maakt dat het een enorm spannend verhaal is.
Het plot kwam als een totale verrassing. Het is een einde dat helemaal in mijn straatje past, maar wat zeker niet geschikt is voor lezers die houden van een happy end. Dit einde is alles behalve 'happy', maar het is een einde dat perfect past bij een thriller. Daarbij valt alles voor de lezer op z'n plaats.
Dit boek laat vooral zien hoe ingrijpend bepaalde ervaringen zijn en wat ogenschijnlijk kleine beslissingen met ons leven kunnen doen. Via Oscar komt het thema midlifecrisis  aan bod, maar minder cliché dan normaal. Er wordt meer in gegaan op de daadwerkelijke gevoelens en gedachtes en op de angst voor de reactie van de omgeving. Via Jelka zien we wat een strenge en onredelijke vader met een kind kan doen en hoe deze ervaringen doorwerken in het volwassen leven. Via personage Nadine komen de problemen van de millennial naar voren: de moeilijk opgave om 'gelukkig' te zijn. Ook zien we via haar de gevolgen van een obsessie. Kortom; geen enkel personage is simpel en interessante thema's komen naar voren.

Ik ben kortom enorm enthousiast over dit spannende boek. Ik geef het vier sterren.