De zussen van Versailles Sally Christie

Gepubliceerd op 9 februari 2023 om 09:11

Begin 18e eeuw aan het hof van Lodewijk XV
De koning is na zeven jaar huwelijk zijn echtgenote beu. Er dient met spoed een maîtresse gevonden te worden. Louise, de oudste van de vijf Nesle-zussen, wordt in de armen van de monarch gedirigeerd. Nog drie van haar zussen zullen in het koninklijke bed belanden. In hun gevecht om zowel liefde als macht voeren schandalen, corruptie en haat de boventoon, wat de reputatie van de Franse monarchie voor altijd zal veranderen.

Dit boek is onderdeel van een serie over de maîtresses van Lodewijk XV. De serie bestaat uit drie delen, ook prima los van elkaar te lezen.
Toen ik dit boek zag twijfelde ik of ik het zou kopen. Is het te veel drama? Omdat het in de aanbieding was besloot ik het er toch op te wagen, ook omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal en daar ben ik nu eenmaal dol op! Uiteindelijk was het hier en daar inderdaad wel enorm veel drama maar toch heb ik ook genoten tijdens het lezen.
Het verhaal is dus waargebeurd, iets dat mijn aandacht meteen greep. Het specifieke verhaal is niet erg bekend maar dat er vroeger veel maîtresses werden genomen weet iedereen. Dit boek geeft een inkijkje in het leven rondom het hof en in het leven van de koninklijke maîtresses. Elk van de zussen had een ander motief en andere gevoelens wat het een interessant verhaal maakt.
De verschillende zussen zijn goed uitgewerkt. Ze hebben een duidelijk karakter, maken veranderingen door in het verhaal en hebben elk een duidelijk motief. Soms kon ik mij goed inleven in de personages, andere keren vond ik ze naïef, irritant of gemeen. Christie heeft de zussen echt tot leven laten komen in dit boek. Alle zussen komen ruimschoots aan bod.
Christie heeft het boek op een fijne manier geschreven. Het leest erg makkelijk weg. Ondanks dat het een dik boek is ben je er zo doorheen. Als lezer krijg je alles te weten over de gedachten en gevoelens van de personages, beschreven in hun eigen woorden. Het boek wordt afwisselend verteld vanuit de zussen, elke keer in ik-perspectief. Alleen Hortense komt bijna niet aan bod. Dit zorgt voor wat afwisseling, waardoor het boek niet saai wordt.
Wat het boek ook een stuk leuker maakt zijn de brieven. Vaak wordt een hoofdstuk afgesloten met een briefwisseling tussen de zussen. Op deze manier valt op hoe Louise haar gevoelens verbergt en hoe Pauline aandringt op een plekje aan het hof. Het laat zien hoe ze als zussen met elkaar omgaan. Daarbij zorgt het net als het verschil in perspectief voor wat afwisseling in het verhaal.
Het verhaal wordt dus op een leuke manier verteld en de personages zijn goed uitgewerkt. Het verhaal zelf is soms echter wat te veel drama voor mij. Louise is af en toe wel erg naïef en Pauline en Marie-Anne zijn ronduit gemeen. Het draait allemaal om seks, macht, roddels en liefde. Daarbij komt in het begin van het boek maar weinig naar voren van de historische achtergrond buiten het hof. Dit komt tegen het einde pas aan bod. Het is een verhaal waar je van moet houden, maar wat zeker niet slecht is verteld of uitgewerkt.

Ondanks dat de drama voor mij wat veel was, zijn de personages goed uitgewerkt en leest het boek makkelijk weg. Ik geef het daarom drie sterren.