Emma's geluk Claudia Schreiber

Gepubliceerd op 9 augustus 2023 om 11:08

Emma probeert haar boerderij voor gedwongen verkoop te behoeden. Vol liefde verzorgt ze haar varkens en slachten kan ze als de beste: ze zorgt voor een snel en pijnloos einde en dat maakt haar worsten bijzonder lekker. Wanneer Max te horen krijgt dat hij ongeneeslijk ziek is, steelt hij een zak geld en een Ferrari om zijn laatste maanden in Mexico door te brengen. Op zijn vlucht belandt hij na een auto-ongeluk bewusteloos op het erf van Emma.

Emma’s geluk is een boek dat mij werd aangeraden. Als ik de achterflap lees is het niet iets wat ik snel zou uitkiezen, maar aangezien ik het boek mocht lenen heb ik besloten Emma’s geluk toch een kans te geven. Het heeft geresulteerd in een ietwat voorspelbaar, maar wel enorm grappig verhaal met een duidelijke boodschap.
Emma is een volwassen, excentrieke vrouw. Ze leeft al haar hele leven op een boerderij en de grote stad is haar vreemd. Ze heeft weinig besef van hoe het er in het normale leven aan toegaat. Alles wat zij kent is een klein dorp, haar boerderij en haar varkens. Door het verhaal heen komen we meer te weten over de jeugd van Emma, die niet makkelijk is geweest. Daaruit blijkt ook hoe het kan dat ze tot zo’n excentrieke figuur is uitgegroeid. Ze ruimt nooit op, werkt de hele dag, heeft een grote liefde voor haar varkens en is moeilijk in de omgang met mensen.
Max is daarentegen een man die zijn leven in het gareel heeft. Hij heeft een stabiele baan, is opgeruimd tot in het extreme toe en luistert naar klassieke muziek. Als hij te horen krijgt dat hij terminaal ziek is gooit hij zijn leven volledig om. Hij komt per toeval terecht op Emma’s boerderij, waar de twee een aparte relatie met elkaar opbouwen. De komst van Max op Emma’s boerderij is het begin van Emma’s geluk.
Dit verhaal was zo leuk om te lezen doordat het enorm apart is. Het verhaal is apart door de excentrieke personages maar ook door de gebeurtenissen. Telkens gebeurde er weer iets waardoor er een grote glimlach op mijn gezicht verscheen.
Daarbij is het verhaal nooit saai of langdradig. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op en doordat Max wegvlucht van de politie blijft er spanning in het verhaal. Ook is er de constante vraag ‘hoe zal het aflopen?’. Hoe zullen de personages zich uit hun lastige situaties redden?
Ook zit er een duidelijke boodschap in het verhaal: geniet van het leven, geniet van het nu en wees spontaan. Max is iemand die zijn hele leven netjes heeft geleefd, maar wanneer hij terugblikt op zijn leven komt hij tot de conclusie dat bijna niets wat hij heeft gedaan de moeite waard was. Hij heeft nooit iets bijzonders meegemaakt. Emma heeft zich opgesloten in de boerderij en heeft amper contact met de buitenwereld. Het enige wat zij de hele dag doet is werken. Maar wanneer Max bij Emma belandt staat hun leven op z’n kop. Ineens komen de personages tot leven, ineens weten ze echt van het leven te genieten. Het boek is dan ook een oproep aan iedereen om vooral van alles mee te maken.
Jammer is wel dat het boek hier en daar wat voorspelbaar is. Door de humor en het excentrieke element valt dat echter minder op en is het ook wat minder belangrijk.

Ik heb erg genoten van dit grappige verhaal waarin twee totaal verschillende werelden (die van Emma en Max) samenkomen. Ik geef het boek 3,5 sterren.