Han Min Jin Lee

Gepubliceerd op 5 november 2022 om 13:48

Tijdens haar studie op Princeton heeft Casey Han zichzelf een verfijnd taalgebruik aangemeten, een benijdenswaardige golfervaring opgedaan, een populair blank vriendje gekregen en een master in de economie behaald. Maar ze keert terug naar New York zonder baan en met een aantal slechte gewoonten. Als oudste dochter van Koreaanse immigranten uit de arbeidersklasse is ze inmiddels een wereld verwijderd van die van haar ouders. Terwijl Casey een traject van kleine triomfen en spectaculaire mislukkingen aflegt, speelt zich een botsing van waarden en ambities af tegen de kleurrijke achtergrond van de New Yorkse samenleving.

Ik kwam deze prachtige hardcover tegen bij de Primera, en alleen al vanwege de mooie uitgave moest ik hem gewoon hebben. Ik had nog nooit van Min Jin Lee gehoord, maar de achterflap sprak mij wel aan. Uiteindelijk erg genoten van dit dikke boek.
Centraal in dit boek staat de Koreaanse gemeenschap in New York. Er komen verschillende Koreaanse personages aan het woord, die ieder een ander beeld schetsen: mensen uit de eerste generatie Koreanen in Amerika met nog oude Koreaanse waarden en jongere Koreanen die meer geassimileerd zijn maar toch nog met veel problemen te kampen hebben; Koreanen die het ver geschopt hebben en Koreanen die nog steeds hard moeten werken voor weinig geld; Koreanen in de Koreaanse kerkgemeenschap en Koreanen die maar weinig met het geloof op hebben, enzovoorts. Al deze verschillende typen mensen, met verschillende karakters en van verschillende leeftijden geven een heel gevarieerd en breed beeld over het leven als Koreaan in het Amerika van de jaren 90 van de vorige eeuw. Lee creëert met dit boek meer begrip voor Koreanen en geeft een inkijkje in hun cultuur.
Daarbij zijn de personages goed uitgewerkt. Je leert ze door het verhaal heen kennen en vaak hebben ze een wat complex karakter die mooi en boeiend is omschreven. Ieder personage is heel anders, elk met zijn/haar eigen problemen, maar ik kon mij in de meeste personages goed inleven. Hun gedachten, waarden, gevoelens en motieven worden op een boeiende wijze naar voren gebracht.
Ook schrijft Lee over herkenbare problemen: geld, studie, kinderen, vriendschappen en liefdes, gokken, het durven volgen van je ambities, het zijn van een buitenstaander et cetera. Deze problemen zijn niet exclusief problemen van de Koreaanse gemeenschap, waardoor de meeste lezers zich kunnen herkennen in delen van het verhaal. Dit maakt het boek voor een breed publiek toegankelijk.
Wel een minpuntje van het boek vind ik de weinige nuance tussen arm en rijk. Misschien dat het gewoon zo door de personages wordt ervaren, maar de middenklasse lijkt niet te bestaan. Of de personages zijn rijk of hebben rijke ouders, of de personages hebben een arme achtergrond. Er lijkt niks tussenin te zitten. Dat is jammer, want er zijn genoeg mensen die niet met geld geboren worden, maar ook niet de moeite hoeven te doen om rond te komen zoals sommige dat moeten doen. In dit verhaal lijken deze mensen echter niet te bestaan.

Al met al toch erg genoten van dit boeiende, omvangrijke boek. Ik geef het vier sterren.