De nachtegaal Kristin Hannah

Gepubliceerd op 25 januari 2024 om 14:53

De zussen Vianne en Isabelle hebben altijd een goede band gehad, ondanks hun verschillen. Isabelle, de jongste en brutaalste van de twee, woont in Parijs, terwijl Vianne op het platteland van Frankrijk een rustig bestaan leidt met haar man Antoine en hun dochtertje. Maar dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit en Antoine moet meevechten.
Met het voortduren van de oorlog wordt niet alleen de relatie tussen de zussen zwaar op de proef gesteld, maar ook hun moed en hun gevoel voor goed en fout. Kan Vianne haar beste vriendin verraden als het leven van haar kind op het spel staat? Moet Isabelle haar familie in gevaar brengen als dat betekent dat ze levens kan redden? Hoe kan je overleven als de wereld om je heen in elkaar stort?

De nachtegaal speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Twee zussen die in bijna alles van elkaar lijken te verschillen proberen om te gaan met de veranderingen om hen heen. Isabelle zoekt het gevaar op en doet er alles aan om de nazi’s tegen te werken. Vianne is voorzichtiger. Voor haar staat het leven van haar dochtertje op de eerste plaats. Beide zussen komen voor lastige keuzes te staan.

Ik ben erg enthousiast over dit boek. Het eerste punt waarin Kristin Hannah uitblinkt is de uitwerking van de personages. Zoals gezegd zijn de twee zussen totaal verschillend maar allebei zijn ze boeiend en komen ze echt over. Isabelle is nog jong maar weet heel goed wat ze wil. Ze wil de Duitsers dwars zitten, op alle mogelijke manieren. Vaak ziet ze echter niet in hoe gevaarlijk haar acties zijn en wat voor consequenties ze kunnen hebben, voor zowel haarzelf als haar omgeving. Dit resulteert erin dat ze moed toont maar ook dat ze in de problemen komt.
Vianne is wat ouder en een stuk voorzichtiger. Vianne is van nature angstiger ingesteld en behoorlijk naïef. Ze probeert de Duitsers zo min mogelijk in de weg te lopen zodat ze niet opvalt en zichzelf en haar dochter niet in gevaar brengt. Op een gegeven moment komt ze echter voor een keuze te staan: kan ik mijn dochter wel laten opgroeien in een wereld waarin niemand zich tegen dit geweld verzet?
De zussen zijn totaal verschillend in karakter maar beiden zijn ze getekend door hun verleden. Hun moeder is jong overleden en hun vader heeft zich, beschadigd door de Eerste Wereldoorlog, van zijn dochters afgekeerd. Telkens weer zijn de twee afgewezen. De zussen gaan anders om met deze pijn maar beiden worden ze hierdoor beïnvloed.

Hannah weet verder de emoties goed over te brengen. Je kunt je inleven in de angst van Vianne maar ook in de daadkracht van Isabelle. Je voelt de angst, het verdriet, de liefde, het schuldgevoel en de blijdschap van de personages.

Ook is de verhaallijn goed uitgewerkt. Het verhaal heeft een duidelijk begin en een passend einde. De spanning neemt toe naarmate je verder in het verhaal komt en de personages maken een duidelijke ontwikkeling door. Deze ontwikkeling is realistisch en treedt geleidelijk aan op. Het laat zien hoe de oorlog mensen verandert en wat de gevolgen zijn van bepaalde gebeurtenissen.

De thema’s die Hannah aansnijdt zijn erg interessant en op een interessante manier uitgewerkt. Zo is liefde een belangrijk thema. Liefde speelt vooral een rol op het gebied van liefde tussen zussen. De twee zussen zijn verschillend en ruziën daardoor vaak. Toch houden ze veel van elkaar. De gemene opmerkingen die ze soms maken of de verkeerde daden bezorgen beide personages veel schuldgevoelens. Maar ook de liefde voor je kinderen, die onvoorwaardelijk is en altijd voorop staat, en de liefde voor je ouders die ondanks alles nooit helemaal verdwijnt zijn belangrijke vormen van liefde.
Verder gaat het verhaal over schuld en spijt. Vianne voelt zich vaak schuldig dat ze eten aanneemt van de nazi die bij haar is ingekwartierd omdat anderen minder te eten hebben. Ook zorgen haar daden achteraf vaak voor schuldgevoelens en spijt. Ze twijfelt over wat te doen en voelt zich schuldig over haar keuzes. Isabelle voelt zich vaak schuldig over hoe ze haar zus behandelt en later ook dat ze haar in gevaar heeft gebracht. Verder is er het schuldgevoel van hun vader over hoe hij zijn dochters heeft behandeld.
In het verlengde van het thema schuld gaat het ook over het juiste doen. Wat is goed of juist? Hoe kan ik het goede doen? Is het goed om familie in gevaar te brengen als je daarmee levens redt? Is het goed om de andere kant op te kijken als je daarmee je dochter beschermt?
En uiteraard is er het thema oorlog. Het boek laat zien hoe oorlog mensen doet veranderen en dat de impact van een oorlog groot is. Mensen keren nooit onbeschadigd terug uit een oorlog en de oorlog laat je dingen doen die je anders nooit voor mogelijk had gehouden.

De nachtegaal is kortom een erg diepzinnig en interessant verhaal met goed uitgewerkte, boeiende personages. Ik geef dit boek 4,5 sterren.