Jacoba, dochter van Holland Simone van der Vlugt

Gepubliceerd op 28 augustus 2022 om 15:56

Jacoba was haar tijd ver vooruit, stak haar feministische ideeën niet onder stoelen of banken en koos ook in de liefde niet altijd voor de makkelijkste weg. Het lot was Jacoba slecht gezind. Op haar vijftiende werd zij al weduwe en een paar maanden later overleed haar vader, Willem VI, hertog van Beieren. Zo werd zij op haar zestiende gravin van Holland, Zeeland en Henegouwen. We leren een vrouw kennen die veel te verduren krijgt, maar zich daar niet bij neerlegt en door het onrecht dat haar wordt aangedaan juist strijdbaarder wordt.

Weer een prachtige roman van Van der Vlugt! Dit boek is gebaseerd op het leven van Jacoba van Beieren en toont een sterke vrouw in roerige tijden.
Zo mooi aan dit boek is dat spanning en romantiek mooi afgewisseld worden. De ene keer lees je over de strijd om de gewesten, andere keren lees je over Jacoba's liefdesleven en persoonlijke problemen, zoals haar miskraam. Zo wordt het verhaal nooit saai, maar blijft het interessant.
Het is een historische roman, wat mede duidelijk wordt door de treffende beschrijvingen van kleding en omgevingen. Dit zorgt ervoor dat je je een goed beeld kunt vormen bij het verhaal; ze nemen je mee naar een andere tijd. Daarbij zorgt de fijne schrijfstijl ervoor dat het verhaal vlot leest. Het verhaal is niet langdradig, maar er wordt ook niet voorbijgegaan aan de vele ontwikkelingen in het leven van Jacoba.
Uiteraard is het een roman en geen biografie. Toch verteld het verhaal een interessant stukje geschiedenis over een boeiende vrouw, maar ook over de ontwikkelingen en normen en waarden in die tijd. Een tijd waarin zwangerschappen vaak rampzalig aflopen, de geneeskunde nog niet zo ver was ontwikkeld, strijd werd gevoerd met familieleden en plaatsen werden veroverd en platgebrand. Een tijd waarin wraak veel grotere gevolgen had dan nu, diplomatie van groot belang was en eigen belang ondergeschikt was aan het algemeen belang. En dan was de vrouw ook nog ondergeschikt aan de man. Van der Vlugt beschrijft deze tijd fantastisch. Tijdens het genieten van het lezen, leer je ook nog eens een stukje geschiedenis!
Verder heeft Van der Vlugt een interessante vrouw gekozen om over te schrijven. Jacoba heeft veel meegemaakt en was anders dan de meeste vrouwen in die tijd. Zij liet zich niet lijden door conventie en nam geen genoegen met een ondergeschikte positie. Ze vocht voor haar belangen en ging niet bij de pakken neer zitten. Van der Vlugt heeft Jacoba op een mooie manier beschreven en geeft een inkijkje in hoe haar leven geweest moet zijn. Ze neemt je mee in haar mening over Jacoba's motieven en gedachten en dat doet ze op een overtuigende manier.
Het enige wat ik jammer vind is dat Jan van Brabant, die Jacoba verraad, als een slungelige en puisterige jongen wordt neergezet, terwijl Humphrey, Jacoba's geliefde juist als een knappe man wordt beschreven. Een beetje cliché en voorspelbaar is het dan wel.

Over het algemeen dus erg tevreden met dit boeiende verhaal! Ik geef het 4,5 sterren.